Afbeelding: MLDS

Onderzoek naar taboes bij maag-, darm- en leveraandoeningen

Geplaatst op: 17 september 2018

De helft van alle Nederlanders praat liever niet over de klachten horende bij een maag-, darm, of leveraandoening of de gevolgen hiervan, zoals bijvoorbeeld het hebben van een stoma. Dit blijkt uit eerder onderzoek van de Maag Lever Darm Stichting (MLDS). Dit blijkt ook uit signalen van artsen, verpleegkundigen en patiëntenverenigingen. Daarom doet de MLDS hier samen met zeven patiëntenverenigingen (Alvleeskliervereniging Nederland, Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging Nederland, Nederlandse Coeliakie Vereniging, Nederlandse Leverpatiënten Vereniging, Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging, Stichting voor patiënten met kanker aan het spijsverteringskanaal en de Stomavereniging) onderzoek naar. De centrale vraag in dit onderzoek is in hoeverre patiënten zélf ervaren dat er een taboe rust op hun aandoening of het hebben van een stoma en in hoeverre dit hun gedrag en gezondheid beïnvloedt.

Wat is een taboe?
Een taboe is iets waar we liever niet over praten met anderen, of iets waarvan we niet graag vertellen dat we het hebben, gebruiken of dat we het doen. Het is iets dat als ongepast wordt gezien.

Hoe gaan we het onderzoek uitvoeren?
Het onderzoek wordt uitgevoerd met behulp van een online vragenlijst. De vragenlijst is ontwikkeld door onderzoeks- en adviesbureau Ecorys, op basis van literatuur over taboes bij maag- darm- en leveraandoeningen en de gevolgen daarvan, en gesprekken met de betrokken patiëntenverenigingen.

Hoe kunt u ons helpen?
Vult u voor ons de vragenlijst in? Dit kost slechts 5-10 minuten van uw tijd. Uw gegevens worden uiterst vertrouwelijk behandeld en resultaten worden alleen op groepsniveau in het onderzoek verwerkt.
Via de volgende link is de vragenlijst in tge vullen: VRAGENLIJST

Wat gaan we doen met de resultaten uit het onderzoek?
Het onderzoek geeft ons informatie over de mate waarin taboe een rol speelt bij de verschillende patiëntengroepen en in hoeverre dit gevolgen heeft voor hun gedrag en gezondheid. De informatie geeft ons handvatten om een videocampagne over deze onderwerpen te ontwikkelen en eventuele taboes bespreekbaarder te maken. De videocampagne zal in het najaar van 2018 via social media verspreid worden door de MLDS en betrokken patiëntenverenigingen.

Alvast hartelijk bedankt voor uw medewerking.