Afbeelding: bloedsuikerspiegelmeter

Insuline

In de zogenaamde 'Eilandjes van Langerhans' in de alvleesklier worden de belangrijke hormonen insuline en glucagon aangemaakt. Deze hormonen spelen een essentiële rol bij de suikerstofwisseling in ons lichaam. De alvleesklier reageert op de hoeveelheid suiker in het bloed en produceert de hoeveelheid insuline die nodig is om het bloedsuikergehalte in het lichaam in evenwicht te houdenZij zorgen ervoor dat het bloedsuikergehalte in het lichaam in evenwicht blijft.

Is het suikergehalte (bijvoorbeeld na een maaltijd) verhoogd, dan wordt er meer insuline aangemaakt. Bij een laag suikergehalte gaat de alvleesklier minder insuline produceren. Bij suikerziekte (diabetes mellitus) maakt de alvleesklier minder insuline aan dan nodig is of reageert het lichaam niet (goed) op de insuline.

De glucose komt als gevolg niet in de lichaamscelen waardoor het bloedsuikergehaltesterk verhoogd. Dit veroorzaakt allerlei klachten.

Diabetes type 1:

Bij diabetes type 1 maakt de alvleesklier geen insuline meer aan. Dit komt doordat het eigen afweersysteem de cellen die insuline aan moeten maken heeft vernield. Het gevolg is dat de bloedsuiker te hoog is omdat er geen of te weinig insuline wordt aangemaakt. Symptomen van diabetes type 1 zijn:

• Veel dorst en een droge mond
  • Veel plassen
  • Afvallen zonder reden
  • Moeheid
  • Wazig zien

Diabetes type 2:

Bij diabetes type 2 maakt de alvleesklier wel insuline aan, maar reageert het lichaam hier niet (goed) op. Als gevolg hiervan blijft de bloedsuiker te hoog waardoor de alvleesklier meer insuline gaat produceren. Na verloop van tijd zal de alvleesklier steeds minder insuline aanmaken. Symptomen van diabetes type 2 zijn:

• Veel dorst en een droge mond
  • Veel plassen
  • Wondjes die slecht genezen