pancreas/alvleesklier

Over de Alvleesklier

De alvleesklier is een langgerekte klier van zo'n 12 à 15 centimeter lang en 1 à 3 centimeter dik. Hij ligt dwars in je buik. Het begin bevindt zich in de bocht van de twaalfvingerige darm en de staart achter de maag, voor de wervelkolom. Aan de bovenkant ligt de alvleesklier tegen de maag en aan de onderkant tegen de dunne darm. De medische, Latijnse naam voor alvleesklier is pancreas. Hij wordt ook weleens buikspeekselklier genoemd.

Ligging en functie

De alvleesklier zit diep verstopt in je buik, maar is een onmisbaar orgaan. Je hebt de klier nodig voor een goede bloedsuikerspiegel (endocriene functie) en spijsvertering (exocriene functie).

Aandoeningen

Aandoeningen aan de alvleesklier worden verdeeld in drie hoofdgroepen, namelijk: acute pancreatitis, chronische pancreatitis en alvleesklierkanker.

Medicatie

Een aandoening aan de alvleesklier kan worden behandeld door middel van enzymen, maagzuurremmers of insuline. Vaak gaat een aandoening aan de alvleesklier gepaard met pijn. Door middel van pijnbestrijding wordt de pijn behandeld.