button_forum button_word_nu_lid
Acute pancreatitis

Acute pancreatitis is een ernstige aandoening waarbij de alvleesklier (pancreas) ontstoken is.
Acute pancreatitis wil zeggen dat het een kortdurende of tijdelijke ontsteking is. Meestal komt de ziekte binnen enkele weken weer tot rust.

Meer over acute pancreatitis

Chronische pancreatitis

Chronische pancreatitis is een ernstige aandoening waarbij de alvleesklier ontstoken is. In veel gevallen is de ontsteking tijdelijk en we spreken dan van acute alvleesklierontsteking. Als de ontsteking van de alvleesklier niet geneest maar langdurig aanwezig blijft, of telkens weer terugkomt, is er sprake van chronische pancreatitis.

Meer over chronische pancreatitis

Alvleesklierkanker

Elk jaar wordt in Nederland de diagnose ‘alvleesklierkanker’ bij ongeveer 1350 personen gesteld. Het komt bij mannen tweemaal zo vaak voor als bij vrouwen. In de meeste gevallen gaat het om mensen die ouder zijn dan 60 jaar.
De meest voorkomende soort alvleesklierkanker is kanker van de alvleesklierbuisjes, het ‘adenocarcinoom’.

Meer over alvleesklierkanker

Alvleeskliervereniging: Sterk & betrokken

De Alvleeskliervereniging (AVKV) is een landelijke patiëntenvereniging, die opkomt voor de belangen van patiënten met een aandoening en klachten aan de alvleesklier (het pancreas).
Lees meer over de alvleeskliervereniging