De Alvleesklier

De alvleesklier zit diep verstopt in je buik, maar het is een onmisbaar orgaan. Je hebt deze klier nodig voor een goede bloedsuikerspiegel en spijsvertering.

De alvleesklier is een langgerekte klier van zo’n 12 à 15 centimeter lang en 1 à 3 centimeter dik. Hij ligt dwars in je buik. Het begin bevindt zich in de bocht van de twaalfvingerige darm en de staart achter de maag, voor de wervelkolom. Aan de bovenkant ligt de alvleesklier tegen de maag, aan de onderkant tegen de dunne darm. De medische, Latijnse naam voor alvleesklier is pancreas. Hij wordt ook weleens buikspeekselklier genoemd.

pancreas/alvleesklier
De pancreas/alvleesklier

Functie van de Alvleesklier

De alvleesklier heeft twee functies: een exocriene en een endocriene. Exocrien betekent ‘afscheiden door middel van een afvoerbuis’. De alvleesklier produceert dagelijks zo’n 1,2 liter pancreassap dat via een afvoerbuis in de darmen komt. De enzymen in het pancreassap zorgen ervoor dat voedingsstoffen kunnen opgenomen worden in het lichaam. De alvleesklier speelt dus een belangrijke rol bij de spijsvertering.

Endocrien wil zeggen dat er een hormoon wordt afgegeven aan het bloed. In de alvliesklier zitten groepen cellen, de zogenoemde eilandjes van Langerhans. Deze cellen produceren de hormonen insuline en glucagon. Deze stoffen houden de bloedsuikerspiegel in evenwicht: insuline verlaagt je bloedsuikerspiegel, glucagon zorgt er juist voor dat deze stijgt.De alvleesklier is een langgerekt trosvormige klier, die een belangrijke rol speelt bij de spijsvertering. De alvleesklier ligt achter in de bovenbuik, vlak voor de wervelkolom.

Aandoeningen

Aandoeningen aan de alvleesklier worden onderverdeeld in 3 hoofdgroepen :

Medicatie

Meer informatie over de verschillende soorten medicatie: